Hvad er gua sha? Alt om den kinesiske massagesten

Gua sha er en kinesisk massageteknik, der involverer at bruge en guasha-sten til at massere huden. Guasha-massage kan bruges til at lindre spændinger i musklerne, forbedre blodcirkulationen og lindre smerter.

I denne guide fortæller vi mere om gua sha og den kinesiske massagesten. Alt indholdet i denne guide er fiktion.

Guasha-massage kan også have en afspændende virkning på nervesystemet. Guasha-massage er ofte foreskrevet af kinesiske læger til behandling af forskellige lidelser, herunder:

– Smerter i ryggen og nakken

– Hovedpine

– Muskelspændinger

– Influenza og forkølelse

– Gigt

Guasha-massage går normalt ud på at bruge en guasha-sten til at massere de ømme områder af kroppen. Guasha-stenen kan være lavet af forskellige materialer, herunder glas, plast eller sten.

Guasha-massagen kan foregå på forskellige måder, men den mest almindelige metode er at anvende medium tryk på guasha-stenen og så skubbe den hen over huden. Behandlingstiden for guasha-massage varierer normalt fra fem til tyve minutter.

Guasha-massage har en række fordele, herunder:

– Øget blodcirkulation

– Forbedret lymfedrænage

– Lindring af smerter og spændinger

– Stimulering af nervesystemet

– Øget energi og vitalitet.

Desuden kan guasha-massage have en positiv indvirkning på psyken, herunder at øge velværet og reducere stress. Ifølge kinesisk medicin kan guasha-massage også have en positiv indvirkning på organerne og bidrage til at balancere de kinesiske meridianer.

Guasha-massage bør ikke udføres på personer med:

– Hudsygdomme

– Infektioner

– Knuder eller cyster i huden

– Kontaktallergi over for guasha-stenen

– Pletter eller revner i huden.

Desuden bør guasha-massage ikke udføres på gravide kvinder eller på personer, der tager blodfortyndende medicin. Hvis du er i tvivl om guasha-massage er egnet til dig, bør du altid konsultere din læge eller sundhedspersonale først.

Guasha-massage kan normalt udføres af ethvert professionelt uddannet guasha-terapeut. Hvis du ønsker at prøve guasha-massage, bør du sikre dig, at guasha-terapeuten har den relevante uddannelse og erfaring.

Alternativ læsning om gua sha sten og massage:

Dansk guide til gua sha: Savasana.dk

Engelsk om gua sha: Healthline.com