Akutte og kroniske smerter

Akutte og kroniske smerter kan opstå pludselig og nogle gange kan man ikke helt vide hvorfor at smerte er er der eller hvordan den er kommet. Det kan der være mange årsager til og det kan også være af mange grunde. Hos Viborg Osteopati & Fysioterapi er de speciliseret i at kende de forskellige smerte type. De er selvfølgelig de to helt klassiske, som vi alle sammen kender til. De fysiske og de psykiske smerter. Men så er der ligeledes de Nociceptive somatiske smerter som udgår fra knogler, led, muskler, hud og slimhinder. Dernæst er der de Viscerale smerter som typisk har en mere diffus karakter. Smerterne er af flere blevet beskrevet som mere diffuse vendinger og der er ofte smerter til andre og mere fjerne regioner af kroppen, det kunne f.eks. være  hjertesmerter til venstre arm. Så har vi de Neuropatiske smerter, som opstår ved skade eller sygdom i det centrale eller perifere nervesystem. Det vil ofte være en sviende, stikkende eller brændende beskrivelse af problemet, som folk vil komme med her. Og så er der endelig de Akutte og de Kroniske smerter, som på hver deres måde forindrer en i at kunne noget. De akutte smerter er oftes kortvarig, hvor i mod de kroniske er de langvarige og bliver defineret ved smerte i mere end 6 mdr. Derfor er det vigtig, at få lavet en undersøgelse af det og det er noget som de gør hos Viborg Osteopati & Fysioterapi, for at lokalisere smerten og hvor der skal sættes ind henne.
Så skal man ligeledes huske på, at der ikke altid behover at være en smerte for at man kan have ondt et sted. Nogle mennesker har også en højere smerteterskel end andre. Så derfor er det altid vigtigt, at man kender sin krop og søger råd og vejledning ved ubehag.